Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów | Intra-Community delivery of goods | Innergemeinschaftliche Lieferung von Waren

Lip 27, 2020 | 0 komentarzy

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów, czyli sprzedaż towarów do firmy z Unii

Od 1 lipca 2020 roku weszła ważna zmiana. Jeśli otrzymamy do zaksięgowania faktury sprzedaży towarów do Unii za późno (np. o miesiąc) to urząd możę nie uznać stawki 0% VAT i trzeba będzie opodatkować stawką 23%. Zatem kluczowe jest terminowe dostarczanie dokumenty do księgowania.

Ponadto bardzo ważnym jest sprawdzanie za każdym razem przed wydaniem towarów czy klient z Unii jest aktywnym podatnikiem unijnym oraz bycie także aktywnym podatnikiem z NIP PL unijnym.

Aby mieć prawo do stawki 0% do takiej sprzedaży należy mieć dokumenty, które potwierdzają wywóz towarów poza Polskę do Unii.

Gdy sprzedany towar wysyłany jest do innego kraju Unii to należy posiadać:

– dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium innego kraju w Unii.

– specyfikację poszczególnych towarów.

Gdy sprzedany towar wywożony jest do innego kraju Unii własnym transportem sprzedawcy lub kupującego to należy posiadać:

– specyfikację poszczególnych towarów,

– dokument, który będzie zawierał co najmniej:

1) imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania sprzedawcy
2) adres, pod który są przewożone towary, w przypadku gdy jest inny niż adres siedziby działalności gospodarczej lub miejsca zamieszkania kupującego,
3) określenie towarów i ich ilości;
4) potwierdzenie przyjęcia towarów przez kupującego, czyli po przyjeździe kupującego do swojej firmy, pisze on maila, w którym informuje, że towar jest już w jego kraju.
5) rodzaj oraz numer rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone towary.

W przypadku gdy wymienione powyżej dokumenty nie potwierdzają jednoznacznie wywiezienie towaru do innego kraju Unii dowodami na to
mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa, m.in.:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;
2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;
3) dokument potwierdzający zapłatę za towar;
4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

Proszę zwrócić uwagę, że Kancelaria w ramach obsługi księgowej nie bada prawidłowości i kompletności w/w dokumentów, klient robi to we
własnym zakresie.

Dziękuję za uwagę.🙂
Natalia Gorczyca

Doradca Podatkowy
Nr wpisu 10546

Intra-Community delivery of goods, i.e. sale goods to a company from the European Union (EU)

An important change has come into effect on July 1, 2020. If we get to posting the invoice for the sale of goods to the European Union too late (e.g. at month), the office may not recognize the 0% VAT rate and you will have to tax at the rate of 23%. So punctual delivery of documents for accounting is crucial.

Moreover, it is very important to check each time before the sale, if the customer from the EU is an active taxpayer and being an active EU
taxpayer with NIP PL.

To be entitled to a 0% rate for such sales you must have documents confirming the export of goods outside Poland to the European Union.

When the sold goods are sent to another EU country, it should have:

– shipping documents received from the carrier (forwarder) responsible for exporting goods from the territory of the country from which it clearly shows that the goods were delivered to their destination place in the territory of another country in the EU,

– specification of individual goods.

When the sold goods are exported to another EU country with the own transport of the seller or buyer, you must have:

– specification of individual goods,

– a document that will contain at least:

1) name and surname or business name and address of the registered office business or place of residence of the seller,
2) the address to which the goods are transported, if different than business address or place of residence buyer,
3) specification of the goods and their quantity,
4) confirmation of receipt of goods by the buyer, that is, after the buyer comes to his company, he writes an e-mail in which informs that the goods are already in his country,
5) type and registration number of the means of transport the goods are exported with.

If the above-mentioned documents do not confirm directly the exportation of goods to another EU country as evidence of this there may also be other documents indicating that delivery has taken place, among others things:

1) commercial correspondence with the buyer, including his order,
2) documents relating to insurance or freight costs,
3) a document confirming payment for the goods,
4) proof of acceptance by the buyer of the goods on the territory of a
Member State other than the territory of the country.

Please note that our Office does not provide such services of checking the correctness and completeness of the above-mentioned documents, the client does it on his own.

Thank you for your attention🙂
Natalia Gorczyca

Tax Adviser
Entry No. 10546

Innergemeinschaftliche Lieferung von Waren – Verkauf von Waren an eine Firma aus der Europäischen Union

Ab dem 1. Juli 2020 ist eine wichtige Änderung eingeführt worden. Wenn wir zur Buchung die Rechnungen für den Verkauf von Waren an die Europäische Union zu spät (z.B. um einen Monat) erhalten, kann das Finanzamt möglicherweise den Mehrwertsteuersatz von 0% nicht anerkennen und dann müsste man die Rechnungen mit Steuern in einer Höhe von 23% belegen. Daher ist es entscheidend, die zu buchenden Dokumente uns rechtzeitig einzureichen.

Darüber hinaus ist es sehr wichtig, jedes Mal vor der Herausgabe der Waren zu prüfen, ob der Kunde ein aktiver EU-Steuerpflichtiger, sowie ein aktiver EUSteuerzahler mit polnischen Steueridentifikationsnummer NIP ist.

Um Anspruch auf den 0%-Satz für solchen Verkauf zu haben, müssen Sie Dokumente besitzen, die den Export von Waren außerhalb Polens in die Union bestätigen.

Wenn eine verkaufte Ware in ein anderes EU-Land versandt wird, soll man über die folgenden Unterlagen verfügen:

– Transportdokumente vom Frachtführer (Spediteur), der für die Ausfuhr von Gütern aus dem Gebiet des Landes zuständig ist. Aus den Dokumenten sollte sich eindeutig ergeben, dass die Güter an den Ort ihrer Bestimmung an das Gebiet eines anderen Landes in der Union geliefert wurden;

– die Spezifikation einzelner Güter.

Wenn eine verkaufte Ware in ein anderes EU-Land mit dem eigenen Transport des Verkäufers oder Käufers exportiert wird, muss man folgende Unterlagen besitzen:

– eine Spezifikation der einzelnen Güter,

– ein Dokument, dass mindestens die folgenden Angaben beinhaltet:

1) Vor- und Nachname oder Firmenname und Geschäfts- oder Wohnanschrift des Verkäufers
2) Anschrift, an die die Waren befördert werden, falls abweichend von der Adresse des eingetragenen Geschäfts- oder Wohnanschrift des Käufers,
3) Identifizierung der Güter und ihrer Mengen;
4) Bestätigung der Annahme der Ware durch den Käufer, d.h. nachdem der Käufer in seine Firma eingetroffen ist, schreibt er eine E-Mail, in der er informiert, dass die Waren bereits in seinem Land seien.
5) den Typ und das Kennzeichen des Transportmittels, mit dem die Waren befördert werden.

Wenn die oben genannten Dokumente die Ausfuhr von Gütern in ein anderes EU-Land nicht bestätigen, können als Nachweise dafür auch andere Unterlagen dienen, die zeigen, dass die Lieferung stattgefunden hat, u.a.:

1) Handelskorrespondenz mit dem Käufer, einschließlich seiner Bestellung;
2) Dokumente bezüglich der Versicherungs- oder Frachtkosten;
3) Zahlungsnachweis für die Waren;
4) Nachweis der Annahme der Waren durch den Käufer auf dem Gebiet des EUMitgliedstaates, der kein Inlandsgebiet ist.

Bitte beachten Sie, dass die Anwaltskanzlei innerhalb der Buchhaltungsdienstleistung die Richtigkeit und Vollständigkeit der oben genannten Dokumente nicht prüft. Der Auftraggeber tut dies eigenhändig.

Vielen Dank für Ihre Aufmerksamkeit🙂
Natalia Gorczyca

Steuerberater
Eintrag Nr. 10546


0 komentarzy

Wyślij komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Select your currency